Feiten over het Schadefonds
Waar voldoet een complete aanvraag aan?
Onderstaande informatie is belangrijk voor een aanvraag. Per aanvraag kan de informatie verschillen, denk hierbij aan:
- Kopie identiteitsbewijs en bankgegevens
- Kopie van aangifte, proces-verbaalnummer of BHV-nummer - wij mogen het proces-verbaal of de aangifte opvragen bij politie en/of justitie
- Als er geen aangifte of melding is gedaan: beschrijving van het misdrijf
- Parketnummer (als er een strafzaak tegen de verdachte loopt of is geweest)
- Medische documenten over het lichamelijk en/of psychisch letsel
- Eventueel een eigen beschrijving van het lichamelijk en/of psychisch letsel
- Extra belangrijk voor ons om informatie op te kunnen vragen/te verifiëren: de namen en contactgegevens van de professionals waarmee aanvragers contact hadden
Objectieve informatie
Hoe meer objectieve informatie we ontvangen, hoe groter de kans op toewijzing. Objectief is voor ons informatie uit onafhankelijke en onpartijdige bronnen. Dit is informatie vanuit een andere bron dan het slachtoffer zelf. Deze bronnen moeten betrouwbaar zijn. Voorbeelden zijn: proces-verbalen van de politie, een (uitgewerkt) vonnis of een verslag van een rechtzitting.
Onderstaande informatie is vaak niet voldoende:
- Alleen een eigen verklaring van het slachtoffer.
- Alleen getuigenverklaringen die lang na het misdrijf zijn afgelegd of die niet bij de politie zijn afgelegd.
- In geval van meerderjarigen: alleen medische informatie.
Vraag het de schadefondsspecialist
Elk team (per locatie) heeft één of meerdere schadefondsspecialisten. Zij fungeren als vraagbaak voor hun collega’s, die vragen hebben over het Schadefonds. Komen zij er niet uit, dan kun je het Kennisinstituut inschakelen. Zij verzamelen de vragen en zoeken indien nodig contact met het Schadefonds. Schadefondsspecialisten en andere SHN-medewerkers kunnen ook direct het Schadefonds bellen voor inhoudelijke vragen over een zaak.
Wilt u weten of het slachtoffer in aanmerking komt voor een tegemoetkoming? Vul dan de quickscan op de website in. U ziet meteen of het zinvol is een aanvraag te doen.
De hoogte van de tegemoetkoming
Het Schadefonds gebruikt zes letselcategorieën, waaraan vaste (oplopende) bedragen zijn gekoppeld. De ernst van het opgelopen letsel en de omstandigheden waaronder het geweldsmisdrijf is gepleegd, bepalen welke letselcategorie van toepassing is. De letsellijst geeft een indicatie welk letsel (psychisch en/of lichamelijk) als ernstig wordt beschouwd en welke uitkering hierbij past. De beleidsbundel is een andere belangrijke leidraad voor de juridische behandelaars van het Schadefonds.
Een paar cijfers
Het aantal vragen per jaar ligt gemiddeld rond de 9.500 (peil 2020). Ongeveer 70% van de aanvragen leidt tot een financiële tegemoetkoming.
Het Schadefonds Geweldsmisdrijven is opgericht in 1976 en is een zelfstandig orgaan binnen het ministerie van Justitie en Veiligheid.
Gemak: digitaal aanvragen
Slachtoffers die hun aanvraag digitaal indienen kunnen de voortgang volgen via het Schadefondsportaal. Ook kunnen zij hier aanvullende documenten (bijvoorbeeld kopie van aangifte of medische rapporten) makkelijk uploaden. Dit kan door in te loggen met DigiD. Als medewerker van SHN kun je hen hierop attenderen.
Liever niet digitaal? Dan is het nog steeds mogelijk om de aanvraag per post in te dienen. De formulieren zijn te vinden op de website van het Schadefonds.
Erkenning geeft kracht. Samen betrokken.
© Copyright 2021 Schadefonds Geweldsmisdrijven